Jak odprawić towar znajdujący się jeszcze na statku?
Czy wiedzieliście, że istnieje opcja odprawy kontenera, gdy znajduje się on jeszcze na statku?
Jak to zrobić?
Rozpoczęcie odprawy celnej importowej jest możliwe po uzyskaniu z systemu portowego karty kontenera z numerem DSK (deklaracji skróconej czasowego składowania). Z reguły pojawia się ona w systemie w momencie, gdy statek znajduje się przy nabrzeżu. Wyładunek kontenerów ze statków może trwać nawet kilka dni. W związku z tym możliwość dokonania odprawy celnej kontenera, który nie został jeszcze wyładowany ze statku, jest ułatwieniem, które w znaczący sposób wpływa nie tylko na przepustowość portu, ale również na płynność realizacji całego procesu logistycznego.
Warto pamiętać, że w Trójmieście mamy dwa odziały graniczne CUDO (Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw): jedno mieści się w Gdańsku, drugie w Gdyni. Według standardowej procedury, posiadając numer DSK przypisanej do danego kontenera, można zgłosić towar, który jest jeszcze na statku, jednak nie na każdym terminalu działa to tak samo. Z naszego doświadczenia wynika, że odprawy przed wyładunkiem najlepiej działają w Baltic Hub w Gdańsku (stare DCT) oraz na BCT w Gdyni i dzięki ich zastosowaniu w tych terminalach możemy zaoszczędzić czas. Na terminalu GCT nie działa to niestety tak dobrze – tu ostateczny numer DSK pojawia się dopiero po rozładunku kontenera na plac. W momencie, gdy kontener znajduje się jeszcze na statku, pojawia się tylko numer awizacji, a do odprawy celnej wymagany jest numer ostateczny.
Podsumowując, dokonanie odprawy celnej kontenera, który nie został jeszcze wyładowany ze statku to standardowa procedura, która ma wpływ na płynność realizacji całego procesu logistycznego. Warto z niej skorzystać, w sytuacji, gdy wyjątkowo bardzo zależy nam na czasie, zwłaszcza, że procedura ta nie wymaga dodatkowych opłat, ani dokumentów. Jednak należy pamiętać o tym, że bez takich dokumentów, jak: faktura handlowa, packing list, konosament, wymagane certyfikaty i deklaracje zgodności oraz bez karty kontenera z uzupełnionym numerem DSK, z poprawną nazwą towaru oraz z wprowadzoną poprawną wagą nie jesteśmy w stanie rozpocząć tej procedury..