10-lecie DCT Gdańsk

10-lecie DCT Gdańsk

10-lecie DCT Gdańsk

W tym roku mija okrągła 10 rocznica działalności operacyjnej DCT Gdańsk (Deepwater Container Terminal).

Co prawda sama idea została zainicjowana pod koniec lat 90-tych, koncepcja budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego, który miał przyciągnąć do Polski bezpośrednie serwisy kontenerowe ma ponad 25 lat. Jednak nikt nie dawał jej szans powodzenia. Żyła bardziej w świadomości środowisk naukowych niż biznesu. Nawet w momencie ogłoszenia rozpoczęcia prac, branża nie wróżyła sukcesu DCT. Rzeczywistość pokazała kolejny raz, że warto mieć wizje i tworzyć wielkie rzeczy. Terminal okazał się świetnym przedsięwzięciem z roku na rok zwiększając ilość obsługiwanych kontenerów.

W tej chwili DCT to drugi największy terminal kontenerowy na Bałtyku pod względem ilości przeładunków TEU. Obsługuje ponad 1,5 mln TEU rocznie, zawijają do niego regularnie największe kontenerowce pływające po morzach i oceanach. I to pewnie jeszcze nie koniec sukcesów.

DCT to najnowocześniejszy i największy terminal kontenerowy na akwenie bałtyckim:
•    Roczna przepustowość terminala: 3.000.000 TEU
•    Roczna przepustowość bocznicy kolejowej: 780.000 TEU
•    Powierzchnia operacyjna: 71 ha
•    Specyfikacje nabrzeża: 1300 m długości z głębokością do 17 m
•    Dźwigi STS: 11 szt. post-panamax, w tym 5 suwnic typu super ost-panamax możliwość obsługiwania statków o pojemności ponad 20 tys. TEU
•    Dźwigi RTG: 35 szt., z czego 15 jest w pełni zelektryfikowanych dających możliwość obsługi placowej ładunków w oparciu o najwyższe standardy środowiskowe,
•    Powierzchnia składowa: 55.000 TEU
•    Przyłącza do kontenerów chłodniczych: 1072 szt.
•    Bocznica kolejowa: 4 tory o łącznej długości 2,5 km
•    Wielkość magazynu: 8.200 mkw.
•    Terminalowy System Operacyjny: Navis

fot. DCT Gdańsk