5 wesel i 1 pogrzeb
W ostatnim czasie na rynku przewozów kontenerowych wiele się dzieje. Byliśmy świadkami jednego głośnego upadku i kilku konsolidacji kapitałowych armatorów. Łączenie się armatorów przebiega bardzo różnie – od przejęcia, poprzez połączenia, do ścisłych aliansów. Efekt jednak jest zawsze taki sam – kilku graczy pozostaje na rynku.
Tylko w ostatnim czasie:
- Maersk ogłosił, że przejmuje Hamburg Süd,
- COSCO połączyło się z China Shipping,
- MOL łączy się NYK i K-Line,
- CMA CGM przejął APL,
- a HLCL postanowił połączyć siły z UASC.
Efektem tych działań będzie na pewno wzrost stawek frachtowych z którym trzeba się liczyć podejmując decyzje handlowe w przyszłym roku.
Nasuwa się więc coraz więcej pytań:
- Co się stanie się z Hyundai Merchant Marine który miał dołączyć do aliansu 2M (Maersk, MSC), ale wygląda na to, że nic z tego nie wyjdzie?
- Czy przetrwa konsolidacje w branży?
- Czy wierzyciele zaakceptują kolejny plan naprawczy?
- Jakie plany ma Evergreen do tej pory numer 4 na liście największych linii żeglugowych?
- Czy jego współpraca z CMA-CGM będzie się pogłębiać?
Na to i inne pytania odpowiedz znajdziesz w naszym następnym wpisie
Okładka miesięcznika Containerisation International idealnie obrazuję sytuację na rynku. Co ciekawe zmiany są tak dynamiczne, że nie ujęto na niej 5-tego wesela czyli przejęcia Hamburg Süd przez Maersk, które zostało ogłoszone po wydaniu tego egzemplarza.